“קנאביס בטעמים”: קומפאונד ג’נטיקס משיקה 3 זנים ראשונים מהמותג הרשמי שלה בישראל

פרופיל טרפנים יוצא־דופן, דגש על טעמים, זנים מרחבי העולם והערכה בלתי מתנצלת למדינת ישראל - ראיון מיוחד עם הבעלים של חברת הקנאביס המצליחה מקליפורניה "קומפאונד ג'נטיקס" שמתחילה כעת להנגיש את הגנטיקה הייחודית שלה תחת מותג עצמאי גם בארץ הקודש

זנים של אחת מחברות הקנאביס המובילות בקליפורניה, קומפאונד ג’נטיקס (Compound Genetics), הידועה כמי ששמה דגש מיוחד על פיתוח זני קנאביס בעלי טעמים וריחות עוצמתיים, כבר נמצאים בישראל בעקיפין, אבל כעת לראשונה החברה עצמה משיקה כאן סדרת זנים תחת המותג שלה, בשיתוף עם חברת הקנאביס הישראלית גרין פילדס, בעלת מתקן הגידול הגדול בארץ.

3 הזנים הראשונים מהמותג החדש של קומפאונד, הנושא את הכותרת Flavors by Design (“טעמים לפי עיצוב”), יהיו איי.סי מן (I.C Man), טרופי בי (Tropi.B) ו-איי אן בי (ANB). הם יגיעו לבתי המרקחת בימים הקרובים ובמהלך השבועות הבאים צפויים להגיע זנים נוספים. בסך־הכל צפויה הסדרה לכלול כ-10 זנים לפחות שיושקו במהלך שנת 2024, עם צפי נוסף בעתיד.

חלק מזני הקנאביס החדשים של קומפאונד ג'נטיקס בישראל
חלק מזני הקנאביס החדשים של קומפאונד ג’נטיקס בישראל

לכבוד המאורע, שוחחנו עם בעלי קומפאונד והאחראי המרכזי לתהליכי הטיפוח הגנטי בחברה, פליפה ריקרדה (42). ריקרדה סיפר מתי וכיצד נחשף לראשונה לעולם הקנאביס, במה תהליכי הטיפוח והגנטיקות של קומפאונד ייחודיים ומדוע הוא כל־כך נרגש להגיע לישראל דווקא בימים בהם המדינה סופגת קיתונות של ביקורת.

פליפה נעים מאוד, בתור התחלה, ספר לנו מה בכלל משך אותך לעסוק בתחום הקנאביס?

“התחלתי עם הקנאביס כבר בגיל 17 כשסבלתי מהתקפי אפילפסיה. קראתי שהקנאביס יכול לצמצם את ההתקפים ולסייע בהפחתת השימוש בתרופות. באותם ימים לקחתי כדורים שפגעו לי בכבד, זה גרם לי לעלות במשקל ולהרגיש ממש רע. כששמעתי על הקנאביס התחלתי להתנסות עם אדיבלס (מאכלים שמכילים רכיבי קנאביס, ז.ג). למען האמת, בשנים הראשונות בכלל לא עישנתי, רק אכלתי קנאביס.

לתחום של הגידול נכנסתי כאשר שמתי לב שאני רוכש את הקנאביס בעלות מאוד גבוהה. חשבתי לעצמי ‘בשביל לצמצם עלויות אני פשוט אתחיל לגדל את הצמח בבית’, וזה בדיוק מה שעשיתי.” 

מה לדעתך התכונות החשובות ביותר לקנאביס כדי שייחשב כ”פרימיום” או “בוטיק”?

“שני הפרמטרים שאנשים מסתכלים עליהם בדרך־כלל, מלבד כמות ה-THC, הם המראה החיצוני של הפרח וכמובן הריח שלו – אבל חשוב לזכור שמדובר רק בשני פרמטרים כאשר בפועל צריך להסתכל על זה כמכלול. המראה והריח חשובים אבל היום לוקחים בחשבון למשל גם את התכונות האגרונומיות של הצמח, שהופכות אותו לקל יותר לתפעול מבחינת הצורה של הפרחים, כל מה שקשור לתנאי הגידול. מה שהצרכנים חווים קשור כמובן לא מעט לגנטיקה של הצמח, אבל הרבה מאוד מזה קשור גם לתנאי הגידול שמאפשרים לו למקסם את הפוטנציאל הגנטי שלו. זה כמו בני אדם – יכול להיות שתהיה לך גנטיקה מצוינת אבל אם לא תאכל אוכל מזין ולא תשקיע בפעילות גופנית ובאורח חיים בריא, הביצועים שלך לא יהיו קרובים לפוטנציאל המקסימלי שלך. ככה שזה בעצם שילוב גם של הגנטיקה וגם של הטיפוח.”

פליפה ריקרדה, בעלים ומנכ"ל חברת קומפאונד ג'נטיקס
“מה שמניע אותנו זו המטרה – הצרכנים”, פליפה ריקרדה, בעלים ומנכ”ל קומפאונד ג’נטיקס

מה מבדיל את הזנים של קומפאונד מזנים של חברות קנאביס אחרות?

“תראה, קודם כל מה שמניע אותנו זו המטרה – הצרכנים. השקענו הרבה מאוד בשאלה מה הופך זנים לפופולריים, אילו טעמים וריחות אנשים הכי אוהבים ואילו השפעות אנשים הכי מחפשים.

הזנים שלנו, לפני שאנחנו מוציאים אותם לשוק, עוברים דרך תנאי־סביבה מאתגרים ביותר. זה מתחיל בחלל־גידול ללא מזגן, עם לחות גבוהה מאוד, ורק אם הצמח מצליח לתפקד בתנאים הבעייתיים הללו, ועדיין להפיק את הפרופיל הכימי שאנחנו מבקשים להשיג, רק במקרה כזה הוא עובר לשלב הבא של תהליך הסינון, שבו אנחנו מגדלים את הצמח תחת נורות נל”ג – הנורות המסורתיות שבהן נהגו מגדלים לגדל קנאביס. לאחר מכן אנו מגדלים אותם שוב, הפעם תחת נורות לד, ואז אנחנו ממשיכים לסנן פנוטיפים שאנחנו פחות מרוצים מהם. כלומר, אתה מבין, כל צמח אצלנו שהפך ל’אמא’, עבר קודם כמה שלבים של סינון מוקפד מאוד ויוצא־דופן.

רוב מטפחי הזנים פשוט מכליאים שני זנים עם תכונות מסוימות שהם אהבו ואז מיד יוצאים לשוק עם הצאצא מבלי בכלל לבדוק האם הזרעים שלו יצליחו להתפתח בצורה חיובית גם תחת תנאי גידול שונים או פחות אידיאלים. אני חושב שזה אחד האלמנטים המשמעותיים שמבדילים בינינו לשאר חברות הגנטיקה; כמות הזמן העצומה והמבחנים השונים שאנחנו מעבירים את הזנים שלנו לפני שהם יוצאים לשוק.”

  • 3 הזנים הראשונים של המותג קומפאונד ג'נטיקס בישראל
  • 3 הזנים הראשונים של המותג קומפאונד ג'נטיקס בישראל

מה לדעתך יהיה הטרנד או הפיתוח המשמעותי הבא שתעשיית הקנאביס בעולם תתמקד בו?

“במשך שנים בשוק הקנאביס לצרכי פנאי בצפון־אמריקה מטפחים שמו דגש על זנים עם THC גבוה, וממה שאני שמתי־לב בביקורים שערכנו במדינות עם שוק קנאביס רפואי זה שלאנשים חשובה הרבה יותר ההשפעה הרפואית עצמה, בכללותה, איך הם מרגישים ומה הם מכניסים לגוף בתור תרופה. יותר מאשר הסוטול. אז לדעתי העתיד הוא בזיהוי כמויות ויחסים של קנבינואידים וטרפנים וההבנה אילו השפעות חיוביות ושליליות יש לכל יחס.

אז אני חושב שאנחנו צועדים לכיוון שוק שבו מטופל יוכל לצרוך קנאביס בהתאם להשפעות רפואיות ספציפיות ומדויקות עד כמה שניתן.”

מה ההתרשמות שלך משוק הקנאביס בישראל?

“שמתי לב שבישראל יש היום התמקדות מסוימת בזנים המאוזנים, לפחות בשלב הטיפול הראשוני, והבנתי שיש בישראל גם נוהג של ערבוב הקנאביס עם טבק. אני חושב שמה שאנחנו מביאים כעת לשוק הזה יכול להיות מאוד מעניין עבור מי שרוצה לנסות משהו אחר, להתחיל להבין טרפנים וטעמים נדירים.”

אי אפשר שלא לשים לב שאתם מאוד מתגאים בריחות והטעמים הייחודיים של זני הקנאביס שלכם…

“הטעם והריח זה כמובן אחד הגורמים המרכזיים שהופכים קנאביס לאיכותי, אבל יש גם את ההקשר של ויסות השפעת הקנבינואידים. המחקרים מראים שאם נניח אתה מקבל THC ללא שום טרפנים, ההשפעה המתקבלת תהיה שונה. טרפנים מסוימים כמו אלה שאנחנו מביאים, זה מה שהופך את ההשפעה של הזנים שלנו לטובה יותר. לכן אנחנו מתמקדים כל־כך בטעמים. בגלל ויסות הקנבינואידים וההשפעה הפיזיולוגית של הטרפנים הללו על המטופל ואיך שהם מגבירים או מפחיתים השפעות מסוימות.”

יד עם כפפה שחורה מחזיקה פרח קנאביס בשתי אצבעות
“אחד מהפיתוחים המעניינים האחרונים שלנו היה זן שמיועד להגביר את החיוניות”

מהיכן השגתם את הזנים המקוריים בתוכנית הטיפוח שלכם?

“אני אספתי גנטיקה במשך שנים רבות, אבל לצערי ב-2017 התרחשה שריפה ענקית במחוז נאפה בקליפורניה והרבה מטפחים באותה העת איבדו חלק ניכר מהגנטיקות שלהם. כמה ימים לאחר האירוע הזה החלטנו לפתוח מעבדת תרביות־רקמה לטיפוח צמחים ‘אין ויטרו’ (במבחנה, ז.ג) והתחלנו לאסוף גנטיקות מכל המטפחים שהיינו איתם בקשר במהלך השנים. כך הקמנו למעשה מאגר גנטיקות גדול מאוד שנקרא ‘ספריית הגנטיקות של קומפאונד’. היום יש אצלנו מאות גנטיקות שאנחנו מחזיקים בתרבית רקמה והן המקור המרכזי שלנו לייצור טעמים חדשים.”

תוכל להרחיב על טכניקת הטיפוח הייחודית שלכם?

“מלבד מה שמכונה ‘טיפוח מנדלי’ (טיפוח קלאסי באמצעות הכלאות וסינון תכונות, ז.ג) אנחנו פיתחנו תוכנית משלנו שמתמקדת בבחינה מעמיקה של הד.נ.א של הצמחים וזיהוי אזורים בד.נ.א שמיוחסת להם השפעה על תכונות ספציפיות, בין אם זה לדוגמה השפעה על תהליך הסינתזה של הקנבינואידים או לחילופין על הפקת גבעול עבה יותר שיסייע בחסינות מפני מזיקים או עובשים. זה עזר לנו להאיץ את תוכנית הטיפוח שלנו ולסנן הרבה יותר גנטיקות.”

תוכל לספר לנו על זנים בעלי תכונות מעניינות או לא שגרתיות שאתם עובדים עליהם כרגע?

“אחד מהפיתוחים המעניינים האחרונים שלנו היה על זן שמיועד להגביר את החיוניות ורמת הריכוז של המטופל, ככה שאם נניח לפני רבע שעה הוא צרך זן קנאביס שגרם לו לטשטוש ועייפות מסוימת, הוא יכול לצרוך את הזן השני שמיד ירים אותו וייתן לו אנרגיה והשפעה מאוד חיובית ונוגדת דיכאון. חשוב לי להדגיש שזו איננה טענה רפואית שאנחנו יכולים לטעון כרגע, אנחנו עדיין צריכים להעביר את הזן במחקרים מתאימים, אבל זה הפידבק שאנחנו מקבלים מרובם המוחלט של הנבדקים שטוענים שהזן הזה מסייע להם להתרכז ומעניק להם אנרגיה.”

מה לגבי חידושים צפויים מבחינה ויזואלית? יש תוכניות כאלה?

“תשמע, התשובה היא כן, ואני מבטיח לך שיש לנו הפתעות שאנחנו עובדים עליהן, פשוט העניין הוא שמניסיון, בכל פעם שאני מדבר על תוכניות שאנו מתכננים לעתיד, ישר יש חקיינים שמנסים לרכוב על הרעיון גם כן. אז אני ברשותך מעדיף לשמור על זה בדיסקרטיות.

למשל, ביום שבו הכרזנו על הזן אפלז אנד בננז (ANB), היו לפחות 15 חברות קנאביס אחרות שסיפרו לנו שהן קיבלו הצעות לרכישה של הזן הזה מאחרים – מה שהיה בלתי אפשרי כי באותו הזמן עדיין לא שיחררנו אותו מהמתקן שלנו. אז אתה מבין שיש בעיה של זיוף וחיקוי בתעשייה הזו ככה שאני חושב שיהיה חכם יותר להמתין עם זה בינתיים ולחשוף את זה רק כשיגיע הרגע.”

  • טרופי בי
  • איי אן בי
  • איי סי מן

האם יש לדעתך הבדלים בין זנים שנמכרים בשוק הרפואי לזנים שנמכרים בשוק הפנאי?

“בהרבה משווקי הקנאביס הרפואי ניתן למצוא דווקא זנים ישנים יותר שהגיעו מאירופה ומחברות קנאביס ותיקות, אז חסרים להם חלק מהקנבינואידים הפחות מוכרים וגם חלק ניכר מהטעמים – כך שבשורה התחתונה ההשפעה שמכונה ‘אפקט הפמליה’ מעט חסרה במקרים אלה.

זו אחת הסיבות שאני מאוד נרגש להיכנס לשוק הרפואי בישראל, מכיוון שנוכל כעת להביא את הזנים שלנו למטופלים. זנים שהם לא רק עם אחוזי THC גבוהים אלא גם עם קנבינואידים נוספים כמו CBG, CBD, גם קצת THCV. ביחד זה הופך את הזנים במידה מסוימת לבעלי פוטנציאל רפואי טוב יותר לעומת הזנים שנמכרים כרגע בשוק שמתמקד בעיקר באחוזי THC.”

שמתי לב שיש לכם לוגו מאוד יוצא דופן, ציור של נמר עם פירמידות וללא עלי קנאביס ענקיים. תוכל בבקשה להסביר בקצרה על הרקע שלו?

“הסיבה שהשתמשנו בנמר היא מכיוון שכידוע, על זרעי קנאביס יש ברוב המקרים חברבורות כאלה שמזכירות מעט חברבורות שעל הפרווה של נמרים או חיות פרא דומות. הפירמידות שם בשביל קצת להוסיף לתחושה המיסטית של ‘הקסם’ שמתרחש עם צריכת הקנאביס.

הרבה חברות התמקדו בלעצב לוגו שיכלול את עלה הקנאביס או לוגו צעקני שמושך את העין מבחינה ויזואלית אבל אני חושב שיש משהו קלאסי בלייצר לוגו שיש בו קצת משמעות מעבר לכך. גם אם שמת לב אנחנו קוראים לעצמנו בכוונה ‘Compound Genetics’, כלומר אנחנו לא סתם ‘וויד’, אנחנו תרכובת (Compound). אנו מתרכזים בראש ובראשונה בהרכב הכימי שהצמח מפיק.”

מלבד ישראל, באילו עוד שווקים ניתן למצוא את הזנים שלכם?

“כרגע הזנים שלנו זמינים במספר מדינות בארה”ב, בתאילנד, קנדה, ארגנטינה, ובקרוב נהיה גם באוסטרליה, גרמניה ופורטוגל, אז אנחנו באמת מצפים להביא את מה שנקרא ‘הנכסים האינטלקטואלים’ שלנו לכל אותם מקומות ולפתוח שם סניפי לווין של מעבדות תרבית־רקמה.”

איך הכרתם את גרין פילדס ומה הביא אתכם לשתף דווקא איתם פעולה בישראל?

“הכרנו אותם בפעם הראשונה בגרמניה ולאחר מכן הגענו לביקור בישראל. כאשר ערכנו סיור במתקן הגידול שלהם הערכנו מאוד עד כמה הם השקיעו בכל אספקט של הגידול: בין אם זה בשליטה על תנאי הסביבה, הניקיון ונהלי העבודה הסטנדרטיים שלהם (SOP). הכול באמת היה ברמה גבוהה ביותר, ואנחנו מאמינים שכאשר אתה מוצא שותף שהוא אובססיבי ללהיות הטוב ביותר, זה נהדר. יש הרבה חברות שבאמת מנסות להפיק משהו שהוא ‘מספיק טוב’ ומה שמצאנו עם גרין פילדס זה שבשבילם ‘מספיק טוב’ זה אף־פעם לא מספיק – צריך להיות הטוב ביותר.”

צוות קומפאונד בביקור במתקני גרין פילדס בישראל
צוות קומפאונד בביקור במתקני גרין פילדס בישראל

אתה מתכוון להגיע שוב לישראל? האם אתה לא חושש לאור המצב הביטחוני?

“אני מאוד נרגש לחזור לישראל ומקווה להגיע כבר במהלך השבועות הקרובים. בשבילנו זה חשוב מאוד להגיע אליכם, אנחנו רואים את כל מה שמתרחש בישראל, ואנחנו לכל אורך התקופה האחרונה שולחים את התמיכה שלנו אליכם.

כל בן משפחה וכל חבר שיודע שאני מתכוון להגיע לישראל הביע את הדאגה שלו אלי, אבל יש לי אמונה והבנה עד כמה מדינת ישראל באמת בטוחה, כל עוד אנחנו לא סמוכים לגבול של עזה או באזורים אחרים שעלולים להיות בעייתיים, אני חושב שאנחנו יכולים להיות רגועים. 

יותר מזה, אני חושב שעם הכמות של לחץ, החרדה והפוסט־טראומה שאנשים בישראל סובלים מהם במיוחד בתקופה האחרונה, וכמות האנשים שמתקשים לישון בלילה, זה מאוד חשוב לי להגיע ומבחינתי זה סיכון מחושב.”

קיבלת ביקורת בעקבות העובדה שאתם משתפים פעולה עם חברה ישראלית?

“כן, קיבלתי קצת הערות על העניין, אבל אני גדלתי בטקסס שם הייתה אווירה ציבורית קשה נגד הקנאביס והרעיון של הלגליזציה, ולמרות זאת אני דבקתי בלעשות את מה שאני מאמין שהוא נכון. לא בהכרח היה אכפת לי מה אנשים אחרים חושבים. אז גם במקרה הזה, מבחינתי להגיע לישראל ולשתף פעולה עם חברת קנאביס ישראלית זה הדבר הנכון לעשות ואני מבין שזה מאוד שנוי במחלוקת אצל חלקים מהציבור בארה”ב. בכל מקרה בראיה שלנו אנחנו כאן כדי לעזור לבני אדם ולהביא תרופה לעולם אז זה לא בהכרח קשור לקונפליקט שמתרחש.”

האם יש משהו נוסף שחשוב לך לציין שלא התייחסנו אליו במהלך הראיון?

“אני חושב שההשפעה המשמעותית ביותר שחשתי לגבי העבודה שלנו הייתה במהלך הביקור האחרון שלי בישראל, אחרי שראיתי כמה מחיילי צה”ל המשוחררים שהתנסו במוצרים שלנו וזה היה מאוד מספק לראות את ההקלה המשמעותית שהזנים שלנו מעניקים להם ואת הכרת התודה שקיבלנו מאותם צעירים. אז אני מאוד נרגש להנגיש את המוצרים הללו לקהל רחב יותר של חיילים שהשתחררו מצה”ל שסובלים הרבה מבעיות שינה ובעיות של פוסט טראומה. וכשחושבים על ישראל שהיא באמת אחת המדינות עם אחוזי צריכת הקנאביס הגבוהים ביותר בעולם, אבל מבחינת המבחר הגנטי אפשר לומר שהוא היה מצומצם יחסית, אז אני כאמור נרגש להביא זנים חדשים ותרופות חדשות לאנשים שבאמת כל־כך זקוקים לזה בימים הקשים האלה. זה מרגיש טוב ונכון.”

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר